tisdag 19 juli 2011

Stoppa klockan!


I dag var det tid att bege sig till läkaren för att få första sprutan!
Blev ett stick i ryggen, detta ska jag göra 3 gånger i veckan.
Skriver lite om varför jag tar sprutor!




Om man har brist på vitamin B12 störs kroppens bildning av röda blodkroppar. Resultatet blir färre och förstorade blodkroppar, som lever kortare tid. Det leder till blodbrist. Brist på B12 kan även ge symtom från nervsystemet.
Man får i sig vitamin B12 genom maten. För att kroppen ska kunna tillgodogöra sig vitaminet från födan behövs ett ämne i magsäcken som kallas intrinsic factor, IF. Den vanligaste orsaken till vitamin B12-brist är att man har för lite av IF. Bristen på IF kan uppstå på grund av sjukdomar, vissa läkemedel eller magoperationer. Om man tillför extra vitamin B12 som läkemedel i tillräcklig dos kan kroppen ta upp vitaminet även utan IF.
En annan mycket vanlig orsak till B12-brist är sjukdomar i bukspottkörteln eller tunntarmen som medför att kroppen inte kan ta upp vitaminet i tillräcklig mängd, trots att man inte har brist på IF.
Friska personer som äter en varierad kost drabbas inte av vitamin B12-brist. Men en riskgrupp är veganer eftersom vitamin B12 bara finns i kött- och mejeriprodukter. Kroppen har lager av vitaminet som gör att det kan dröja flera år innan man utvecklar några bristsymtom.
Om man har brist på IF får man räkna med att medicinera med vitamin B12 resten av livet. Det förhindrar att man blir sjuk.

Svaret från proverna var stor brist på vitaminer.



Min kärlek Lars!
Du är allt jag vill ha, du är min riddare!
För utan dig finns inget oss!
Älskar dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar